|
|
|
02101 Indledende programmering |
Efterår 2007 |
Rapportopgaven
Bedømmelseskriterier
Jeres arbejde bliver først bedømt af en hjælpelærer, der kører
programmet og tester det, og læser rapporten. Hjælpelærerens
bedømmelse vedlægges rapporten. Til sidst
bedømmer forelæserne arbejdet som det foreligger, sammenligner
vores vurdering med hjælpelærerens og giver den endelige karakter.
Bedømmelseskriterierne er i hovedtræk nævnt nedenfor med eksempler
på hvad det er der bliver vurderet. Vi bedømmer hvordan I har forholdt
jer til ønskerne som de fremgår af
Om rapporten og
Rapportopgaven.
Helt generelt kan vi sige at vi naturligvis forventer en fungerende
applikation der opfylder de stillede krav. Men der lægges større vægt
på at det generelt er en godt gennemtænkt løsning end at der eventuelt
er enkelte mindre detaljer i koden der ikke virker helt perfekt.
Rapporten:
- Det sproglige indtryk, baseret på formulering, stavning og
grammatik.
- Indhold (afsnitsopbygning: overenstemmelse mellem overskrifter
og indhold; relevante og præcise beskrivelser, gode begrundelser
og forklaringer).
- Hovedafsnittene koncentreret omkring formidling af principper,
gode oversigter og korte beskrivelser af de nødvendige detaljer.
- Velstrukturerede appendices med de mere omfattende detaljer.
Kravanalyse:
- Den foretagne analyse med opregning af mulighederne og af
de trufne valg.
- At I har forholdt jer konstruktivt til opgaveteksten.
- At forudsætningerne for jeres løsning står klart for læseren.
Programdesign og -implementering:
- Den overordnede programstruktur vist som klassediagram.
- Begrundelser (i nødvendigt omfang) for opdelingen i klasser og
deres samspil, herunder bl.a:
- Overvejelser omkring sikring af en god kvalitet i jeres
løsning.
- Overvejelser omkring fejlhåndtering.
- Hvordan (og i hvilket omfang) er de i opgaven stillede krav
blevet indfriet.
Programteksten:
- Javadoc dokumentation med identifikation af forfatterne samt
beskrivelse af klasser og metoder.
- Java kommentarer (hvor det er relevant) til variabler og
beregningstrin.
- Layoutet valgt, så programteksten fremtræder struktureret
(f.eks. kan man bruge indrykning af tekstafsnit der
repræsenterer nestede programdele).
- Hensigtsmæssig anvendelse af sprogets faciliteter.
- God fejlhåndtering.
- God programstruktur herunder bl.a. løs kobling mellem klasser,
stærk binding i metoder.
Afprøvningen:
- Beskrivelse og vurdering af den foretagne JUnit test.
- Dækningen af testtilfældene.
- Appendix med de til afprøvningen benyttede testklasser.
Jens Thyge Kristensen,
Email: jtk@imm.dtu.dk
Sidst ændret: 15. november