Softwareteknologi DTU - Projekt nr. 0137:  Udvikling af et online spil til læring af elementær matematik
Danmarks Tekniske Universitet DTU
Bachelorprojekt - Softwareteknologi
Projekt nr. 0137:  Udvikling af et online spil til læring af elementær matematik
Aktuelle Tidligere  

Beskrivelse:

I dette projekt er målet at udvikle et læringsspil til brug i matematikundervisningen i 1. til 5. klasse. Projektet udføres i samarbejde med Frederiksberg Kommune og især Skolen ved Bülowsvej, hvor der bliver mulighed for at teste det udviklede spil i en ægte undervisningssituation. Personen der agerer "kunden", er matematiklærer og matematikvejleder med indgående kendskab til sammenhængen mellem matematiklæring og computerspil. Målet for spillet er at give spilleren mulighed for at opbygge en forforståelse for forskellige matematiske koncepter, bygge videre på spillerens intuitive matematiske forståelse og at spilleren får mulighed for at udvikle strategier til matematiske ræsonnementer. Fokus er ikke at lave et undervisningsspil, men et læringsspil hvor spilleren skal ræsonnere og lægge strategier for sin interaktion med spillet - for derefter at afprøve sin plan.

Vi udbyder 3 mulige varianter af projektet:

  1. Online spil: Spillet skal være HTML5 baseret, og det skal udvikles, så det kan køre i en almindelig browser (fx Google Chrome) på en almindelig computer.
  2. Håndgribelig brugergrænseflade (tangible interface): Vha. en opstilling med projektor og Kinect, kan man udvikle et spil hvor håndgribelige objekter (fx træklodser) indgår som en del af spillet.
  3. Fokus på forbedringsdata: Man bruger evt. et eksisterende spil, men får spillet til at indsamle data og via denne data tilpasse sig spilleren og afrapportere til læreren.

Vi anbefaler brug af en eksisterende game engine. De tekniske udfordringer er typisk agil udvikling, så spillet er fleksibelt overfor ændringsønsker, runtime estimering og udvikling af spillets sværhedsgrad, velfungerende interaktionsdesign og udvikling af en level editor, som kan bruges af børn. Vi anbefaler, at man arbejder i grupper af 2. Udgangspunktet for opgaven vil være ét af flere eksisterende spilkoncepter. Den videre udvikling af spilkonceptet vil foregå i samarbejde mellem de studerende og "kunden".

Tidligere projekteksempler kan ses på matskole.compute.dtu.dk

Deltagerbegrænsning: Max 4 hold a 2 deltagere

Vejleder(e): Jeppe Revall Frisvad

Sidst opdateret: Nov 17, 2015 af Hans Henrik Løvengreen