Kollektiv Intelligens i Digitale Medier

Jeppe Lind Andreasen, Ulrik Uhre Brink

AbstractMarkedet for digitale medier har været stærkt stigende de seneste år og aldrig har der været så mange forskellige typer af medier at vælge imellem. Blot på markedet for digital musik, findes der millioner af sange og indholdet er stadig stigende. Dette skaber uoverskuelighed, og det kan være svært for kunderne at finde og vælge relevante sange.
Der vil i projektet blive udviklet en prototype i form af en mobil applikation med det formål, at foretage kontekstbaserede anbefalinger på nye sange, som er relevante for kunderne i given kontekst, således der bliver skabt overblik på et ellers uoverskueligt marked.
Personalisering af nye anbefalede sange er en længere proces, som kræver mange forskellige typer af delelementer, der alle er afhængige af hinanden. I den bagvedliggende logik i applikationen er der lagt fokus på at udlede en brugers kontekst ud fra implicit feedback fra en smartphones indbyggede sensorer. Ved at knytte kontekstuelle parametre til den musik en bruger lytter til såsom; bevægelse i form af: stilstand, gang, løb eller transport, støjniveau angivet som højt eller lavt samt lokation ud fra omgivelsernes WiFi Access Points, vil det forsøges at foretage mere specikke og kontekstbaserede anbefalinger på ny musik ud fra en given kontekst.
En brugers bevægelse vil blive udledt vha. accelerometeret, støjniveauet vha. mikrofonen og lokation udledt af den indbyggede WiFi scanner. Prototypen vil udnytte musiktjenesten Spotify som musikbibliotek og danne anbefalinger ud fra de afspillede sange, som brugeren herefter kan afspille gennem Spotify.
De afspillede sange fra Spotify vil danne grundlag for anbefalinger, som i prototypen vil blive genereret via Echo Nest, der er en intelligent musikplatform, der indeholder information på 30 millioner sange og 1,5 millioner kunstnere verden over.
Prototypen vil som udgangspunkt blive udviklet til Android-platformen, men mulighederne for andre platforme såsom iOS og Windows Phone er til stede og er gjort mulige i prototypen
En prototype af applikationen er blevet publiceret på Google Play og er gennem udviklingsprocessen blevet testet af fem personer. Prototypen kan med stor succes knytte kontekstuelle parametrer til afspillede sange og præsentere nye anbefalede sange, som er relevante for brugeren.
TypeBachelor of Engineering thesis [Academic thesis]
Year2012
PublisherTechnical University of Denmark, DTU Informatics, E-mail: reception@imm.dtu.dk
AddressAsmussens Alle, Building 305, DK-2800 Kgs. Lyngby, Denmark
SeriesIMM-B.Eng.-2012-17
NoteSupervised by Associate Professor Michael Kai Petersen, mkp@imm.dtu.dk, DTU Informatics.
Electronic version(s)[pdf]
Publication linkhttp://www.imm.dtu.dk/English.aspx
BibTeX data [bibtex]
IMM Group(s)Intelligent Signal Processing


Back  ::  IMM Publications