@TECHREPORT\{IMM2001-0843, author = "H. B. Christensen", title = "Facilitering i de sj{\ae}llandske lokale energispareudvalg", year = "2001", number = "", series = "IMM-TR-2001-16", institution = "Informatics and Mathematical Modelling, Technical University of Denmark, {DTU}", address = "Richard Petersens Plads, Building 321, {DK-}2800 Kgs. Lyngby", type = "", url = "http://www2.compute.dtu.dk/pubdb/pubs/843-full.html", abstract = "Form{\aa}let med denne rapport er p{\aa} baggrund af en kortl{\ae}gning af de sj{\ae}llandske lokale energispareudvalg samt en {SWOT-}analyse, en akt{\o}ranalyse og en teoretisk diskussion at belyse, hvordan de lokale energispareudvalg ved hj{\ae}lp af en facilitator kan st{\o}ttes i deres arbejde med at opfylde m{\aa}lene, der er udstukket i loven om fremme af besparelser i energiforbruget. Udvalgenes arbejde best{\aa}r af en etableringsfase og et videre forl{\o}b, hvor trategier og handlingsplaner skal udarbejdes. En facilitator skal forst{\aa}s som en person, der styrker en gruppe i at l{\ae}re om deres problemsituation, om deres m{\aa}l og i at udvikle handlingsplaner for deres m{\aa}l. M{\aa}let for energispareudvalgene er at fremme energibesparelser lokalt, og deltagerne i udvalgene er derfor forpligtet til at koordinere og samarbejde om energispareaktiviteter. El{-,} gas- og varmeforsyningsselskaberne er forpligtet til at deltage, hvorimod det st{\aa}r kommuner, milj{\o}-, erhvervs og forbrugerorganisationer frit for at deltage. Udvalgene har ikke kommissorium til at p{\aa}l{\ae}gge en deltager aktiviteter, som er deltageren imod. Udvalget er s{\aa}ledes kun beslutningsdygtigt ved enstemmighed. Kortl{\ae}gningen af de sj{\ae}llandske lokale energispareudvalg har vist, at udvalgene har haft en vanskelig start, der is{\ae}r er bremset af, at fjernvarmev{\ae}rkerne har holdt sig tilbage fra energispareudvalgsarbejdet, indtil en bekendtg{\o}relse til varmeforsynings-loven er p{\aa} plads. El- og gasforsyningsselskaberne har v{\ae}ret initiativtagerne til alle udvalg p{\aa} Sj{\ae}lland. Der er p{\aa} baggrund af {SWOT-}analysen identificeret seks problemer hos udvalgene. Det er udvalgets manglende identitet, manglende konkrete projektforslag, uenighed om geografiske omr{\aa}der, at deltagerne ikke kender hinandenn, frygt for sk{\ae}ve magtforhold i udvalgene og manglende visioner. Akt{\o}ranalysen har vist, at akt{\o}rernes bud p{\aa} udvalgenes geografiske omr{\aa}de samt opgaver afspejler akt{\o}rernes egne omr{\aa}der og daglige opgaver. Der er ud over lovens krav identificeret to m{\aa}l for energispareudvalgenes arbejde: Erfaringsudveksling og vidensdeling. Kortl{\ae}gningen af de sj{\ae}llandske energispareudvalg og akt{\o}ranalysen har vist, at der er behov for at inddrage en facilitator i udvalgene. P{\aa} baggrund af den teoretiske diskussion kan det konkluderes, at de lokale energispareudvalg kan st{\o}ttes i deres arbejde med at l{\o}se deres problemer samt n{\aa} lovgivningens og deres egne m{\aa}l ved hj{\ae}lp af en facilitator. Udvalgenes arbejde best{\aa}r af en etableringsfase og udarbejdelse af strategier og handlingsplaner i udvalgenes videre forl{\o}b. I etableringsfasen b{\o}r facilitatoren st{\o}tte udvalgene ved at samle deltagerne til sociale arrangementer, afholde samtaler med hver enkelt deltager og herved f{\aa} belyst deres baggrund, opfattelse af udvalget samt problemer, fordele og m{\aa}l med udvalget. Facilitatoren vil endvidere kunne st{\o}tte udvalgene ved at fungere som vidensformidler. Dern{\ae}st b{\o}r facilitatoren i udvalgenes probleml{\o}sningsfase st{\o}tte udvalgene ved at afholde m{\o}der, hvor kreative teknikker samt struktureringsmetodikker anvendes til at f{\aa} afklaret udvalgenes problemer. Endelig b{\o}r facilitatoren i etableringsfasens afslutningsfase st{\o}tte udvalgene i afrapporteringen og i at forberede udvalgets n{\ae}ste skridt med hensyn til m{\o}destruktur, valg af teknikker og deltagere. Facilitatorens opgave er at lade deltagernes kritik og ideer f{\aa} frit l{\o}b og dern{\ae}st samle deres ideer til f{\aa} konkrete bud. I etableringsfasen b{\o}r facilitatoren derfor holde lav profil. I udvalgenes videre forl{\o}b kan facilitatoren st{\o}tte udvalgene i at forberede og afholde m{\o}der, hvor struktureringsmetodikker anvendes til at f{\aa} udviklet strategier og handlingsplaner. Facilitatorens opgave er at holde deltagerne fast mod m{\aa}let. Det kan endvidere konkluderes, at udvalgene b{\o}r have udarbejdet en strategi som en position eller plan og som et perspektiv. Det anbefales, at udvalgene opdeles i mindre grupper under selve faciliteringsprocessen, enten akt{\o}rvis eller tv{\ae}rfagligt for at sikre, at alle kommer til orde. Det kan v{\ae}re en fordel i etableringsfasen at opdele udvalgene i akt{\o}rvise grupper for herved at skabe rammer for, at de enkelte akt{\o}rer kan finde deres ben at st{\aa} p{\aa}. I det videre forl{\o}b vil det v{\ae}re oplagt at opdele udvalgene i tv{\ae}rfaglige grupper, da dette kan fremme ideudviklingen og {\o}ge den enkelte deltagers kendskab til de {\o}vrige deltageres baggrund og daglige arbejdsopgaver. Der er dog visse betingelser, der skal v{\ae}re opfyldt, for at facilitatoren kan st{\o}tte energispareudvalgene: Deltagerne i udvalgene skal v{\ae}re villige til at l{\ae}re af hinanden, om sig selv og deres situation og v{\ae}re indforst{\aa}et med de {\o}vrige deltageres deltagelse i udvalget og i udviklingen af strategier og handlingsplaner." }