@MISC\{IMM2013-06591, author = "A. D. Olsen", title = "Et computerspil til matematikundervisning i folkeskolen", year = "2013", publisher = "Technical University of Denmark, {DTU} Compute, {E-}mail: compute@compute.dtu.dk", address = "Matematiktorvet, Building 303{-B,} {DK-}2800 Kgs. Lyngby, Denmark", note = "Supervisors: Jeppe Revall Frisvad, jerf@dtu.dk, {DTU} Compute, og Niels J{\o}rgen Christensen, {DTU} Compute", url = "http://www.compute.dtu.dk/English.aspx", abstract = "Denne rapport handler om udviklingen af et spil til b{\o}rn i alderen {7-}12 {\aa}r. Spillet skal l{\ae}refolkeskoleelever matematik, og der fokuseres is{\ae}r p{\aa} gangestykker. Da et gangestykke kan repr{\ae}senteres p{\aa} flere m{\aa}der, s{\aa}som et areal, vil dette blive brugt i spillet. For at g{\o}re spillet sp{\ae}ndende, skal eleven kunne interagere med spillet, p{\aa} den m{\aa}de at det f{\o}ltes som andre spil, som b{\o}rn spiller p{\aa} internettet. B{\o}rn skal l{\ae}re selv at finde en m{\aa}de at udregne matematik, og dette kan g{\o}res med et spil, da spil l{\ae}gger op til at man pr{\o}ver sig frem. Konkurrence er en stor del af b{\o}rns interesse i spil, og de skal derfor opn{\aa} resultater, som kan sammenlignes med deres klassekammerater. Dette g{\o}res ved at implementere kommunikation med en database, som gemmer elevens information. Yderligere skal denne information kunne tilg{\aa} l{\ae}ren, s{\aa} information kan bruges som evaluering af en elev. Da de fleste skoler i dag har computere og internet til r{\aa}dighed, l{\ae}gges spillet online, s{\aa} eleverne ikke beh{\o}ves at installere noget p{\aa} deres computere. Spillet kan findes p{\aa} hjemmesiden: matskole.compute.dtu.dk/bscf134. Da matematik indg{\aa}r i spillet, vil det v{\ae}re udm{\ae}rket materiale, som kan bruges i skolen, til opl{\ae}ring i af matematik i matematiktimerne. Med tiden kan flere spil blive lavet, og man kan samle det hele under en hjemmeside, hvor det ikke kun er matematik, men for eksempel ogs{\aa} dansk og engelsk. Da det er b{\o}rn der skal spille spillet, skal det v{\ae}re s{\aa} let tilg{\ae}ngeligt som muligt. Derfor er simple implementeringer brugt til udvikling af spillet, s{\aa}som JavaScript og html, som ikke kr{\ae}ver plug-in til at kunne k{\o}re i de fleste browsere. Ved at f{\aa} spillet testet hos en folkeskole, har det vist sig at spillet har stor fordel i forhold til videreudvikling. Andre regnestykker er nemt at implementerer, og spillet kan derfor ogs{\aa} bruges til plus, minus og division. Ud fra testene og elevernes svar, er spillet blevet taget godt imod, da det netop er simpelt, n{\aa}r man ved hvordan det spilles. Da der ikke sker s{\aa} meget p{\aa} sk{\ae}rmen ad gangen, er det let overskueligt. Det fik nogenlunde god karakter, og med forbedringer i forhold til b{\o}rnenes {\o}nsker, kan spillet g{\aa} hen og blive en god l{\o}sning til l{\ae}ring af matematik i skolen." }