@MISC\{IMM2012-06261, author = "M. S. S{\o}rensen", title = "Touch interface til mobilt Borger.dk", year = "2012", publisher = "Technical University of Denmark, {DTU} Informatics, {E-}mail: reception@imm.dtu.dk", address = "Asmussens Alle, Building 305, {DK-}2800 Kgs. Lyngby, Denmark", note = "Supervised by Associate Professor Michael Kai Petersen, mkp@imm.dtu.dk, {DTU} Informatics", url = "http://www.imm.dtu.dk/English.aspx", abstract = "Touchscreen enheder bliver i h{\o}jere grad det moderne menneskes foretrukne valg, n{\aa}r det kommer til bl.a. {E-}mail, webbrowsing og underholdning. Muligheden for, at g{\o}re tingene p{\aa} farten, spiller en stor rolle, men det er ikke hele hemmeligheden. En ny kognitiv indgangsvinkel og en anden m{\aa}de at interagere med kendt stof p{\aa}, fanger folk p{\aa} en ny m{\aa}de. Det store sp{\o}rgsm{\aa}l er s{\aa}: Hvordan optimerer man oplevelsen til en brugergr{\ae}nseflade, der er 9 gange s{\aa} lille, som den man er vandt til, samtidig med at der interageres med fingrene i stedet for en pixelpr{\ae}cis mus? Som det f{\o}rste vil jeg finde ud, af hvorfor vi bruger touchdevices, samt beskrive hvilke formfaktorer de forskellige devices har. Mit m{\aa}l er at skabe en dokumenteret sorthvid wireframe af et mobilt Borger.dk, med diskussion og eksempler, der forklarer mine valg. Jeg har delt opgaven op i 4 dele: 1. Koncept og userneeds 2. Struktur og Navigation 3. Interface og interaktionsdesign 4. Prototyping og test Det er ikke helt tilf{\ae}ldigt om vi mennesker synes at noget fungerer. Vi er nemlig ret forudsigelige. Designm{\o}nstre spiller en stor rolle, s{\aa} jeg vil derfor bruge teorien fra Jenifer Tidwell: Designing Interfaces, med st{\o}tte fra Dan Saffer: Designing Gestural Interfaces. Desuden vil jeg bruge artikler og bestpractices fra nettet til b{\aa}de at underst{\o}tte, og undergrave teorien. Slutteligt i opgaven vil jeg beskrive hvor vi er p{\aa} vej hen I fremtiden." }