@MISC\{IMM2012-06252, author = "M. V. Oxfeldt", title = "Kritiske succesfaktorer i {IT} outsourcing projekter", year = "2012", publisher = "Technical University of Denmark, {DTU} Informatics, {E-}mail: reception@imm.dtu.dk", address = "Asmussens Alle, Building 305, {DK-}2800 Kgs. Lyngby, Denmark", note = "Supervised by Associate Professor Flemming Stassen, stassen@imm.dtu.dk, {DTU} Informatics", url = "http://www.imm.dtu.dk/English.aspx", abstract = "Virksomheder har stigende fokus p{\aa} omkostninger, og i takt med globaliseringen har virksomheder mulighed for at outsource dele af deres forretning til andre virksomheder. Ved at outsource kan virksomhedens omkostninger reduceres. Outsourcing er blevet en accepteret del af virksomheders strategi. Den f{\o}rste form for outsourcing ses helt tilbage i Romerriget, hvor man outsourcede skatteopkr{\ae}vningen. Kodak revolutionerede {IT} outsourcing i 1988, hvor de outsourcede store dele af deres {IT} infrastruktur. P{\aa} trods af de fordele, der kan opn{\aa}s ved outsourcing som reducerede omkostninger og fokus p{\aa} kernekompetencer, er der ogs{\aa} en r{\ae}kke risici, man b{\aa}de som outsourcer og insourcer skal v{\ae}re opm{\ae}rksom p{\aa}. Denne rapport, som er forfatterens bacheloropgave, har til form{\aa}l at unders{\o}ge, hvilke kritiske succesfaktorer, der er g{\ae}ldende i {IT} outsourcing projekter i Danmark. Indgangsvinklen til bachelorprojektet er at gennemf{\o}re en analyse af et gennemf{\o}rt {IT} outsourcing projekt og sammenligne unders{\o}gelsens resultater og konklusioner med den nuv{\ae}rende litteraturs tankegang om outsourcing generelt og {IT} outsourcing i s{\ae}rdeleshed. Det gennemf{\o}rte {IT} outsourcing projekt analyseres og evalueres kvalitativt ved udf{\o}relse af interviews af udvalgte interessenter. Konklusionen af unders{\o}gelsen er, at de omr{\aa}der, hvor der er mest forbedringspotentiale, er kontrakten og kommunikationen. Det omr{\aa}de, hvor der er mest succes, er samarbejdet mellem sourcing parterne. De prim{\ae}re anbefalinger ud fra unders{\o}gelsen er, at der implementeres en kontraktnedbrydning samt kommunikation af kontrakten, og at der sikres en god og {\aa}ben kommunikation, ogs{\aa} omkring udfordringer. Derudover skal sourcing parterne sikre et godt samarbejde og forhold pr{\ae}get af tillid og engagement, som forankres ved involvering fra topledelsen samt sociale relationer p{\aa} tv{\ae}rs af virksomhederne fra starten af projektet." }