@MASTERSTHESIS\{IMM2007-05601, author = "C. l. Cour and M. Terp", title = "Evolution{\ae}re multiagent-systemer i computerspil", year = "2007", school = "Informatics and Mathematical Modelling, Technical University of Denmark, {DTU}", address = "Richard Petersens Plads, Building 321, {DK-}2800 Kgs. Lyngby", type = "", url = "http://www2.compute.dtu.dk/pubdb/pubs/5601-full.html", abstract = "Kunstig intelligens i computer spil spiller en stadig st{\o}rre rolle i forhold til at g{\o}re computerspil interessante. De traditionelle metoder til agentstyring i spil bliver sv{\ae}rere og sv{\ae}rere for programm{\o}rerne at overskue, efterh{\aa}nden som de laves mere komplekse, og gr{\ae}nsen for hvad de kan str{\ae}kkes til, lader efterh{\aa}nden til at v{\ae}re n{\aa}et. I dette speciale unders{\o}ges mulighederne for at styre agenter i spil ved hj{\ae}lp af beslutningstr{\ae}er hvis indhold optimeres med en genetisk algoritme. Id\'{e}en hermed er, at det ikke er n{\o}dvendigt for en programm{\o}r selv at specificere agenternes adf{\ae}rd. I stedet skal adf{\ae}rden fremkomme ved at indstille beslutningstr{\ae}erne med den genetiske algoritme. P{\aa} den m{\aa}de spares programm{\o}ren for arbejdet. Der laves en implementering af et s{\aa}dan system for at p{\aa}vise potentialet ved denne teknik. Opgaven er ikke t{\ae}nkt som en lejlighed til at udvikle et egentligt spil, men til at p{\aa}vise et eventuelt potentiale med et proof of concept. Ud fra m{\aa}linger og test af det udviklede agentstyringssystem ses det, at agenterne bliver bedre som f{\o}lge af evolutionen, og hovedkonklusionen er, at metoden har vist sig at have potentiale. Is{\ae}r fordi der angiveligt vil kunne opn{\aa}s endnu mere overbevisende resultater, hvis man udvider systemet s{\aa} agenterne bliver mere komplekse, end dem det har v{\ae}ret muligt at implementere i dette projekt." }