@MASTERSTHESIS\{IMM2006-04765, author = "M. Bajrami", title = "{RFID} Navigation", year = "2006", school = "Informatics and Mathematical Modelling, Technical University of Denmark, {DTU}", address = "Richard Petersens Plads, Building 321, {DK-}2800 Kgs. Lyngby", type = "", note = "Supervised by Prof. Robin Sharp, {IMM}.", url = "http://www2.compute.dtu.dk/pubdb/pubs/4765-full.html", abstract = "Beregning af optimale ruter og navigering har v{\ae}ret og er et problem i mange situationer, hvilket igennem tiden har medf{\o}rt forskellige l{\o}sningsmodeller. I dag forbinder man ofte et navigationssystem med {GPS} navigering som er meget udbredt blandt befolkningen og ikke mindst milit{\ae}ret. En af ulemperne ved {GPS} navigering er at den ikke kan anvendes indend{\o}rs pga. usikkerheden p{\aa} ca. ±10 m, samt at den kr{\ae}ver frit udsyn til mindst tre af de 24 {GPS} satellitter, der er i konstant kredsl{\o}b med jorden. Behovet for indend{\o}rs navigering kan v{\ae}re til stede i st{\o}rre bygninger som man ikke kender, f.eks. hospitaler eller lign. Behovet vokser endda st{\ae}rkt hvis det g{\ae}lder personer med et handicap som f.eks. personer i rullestol. I s{\aa}dan et tilf{\ae}lde vil det v{\ae}re rart med et system som kan vise den korteste vej mellem to punkter og samtidigt undg{\aa} trapper eller elevatorer. I dag m{\aa} man n{\o}jes med at f{\o}lge skiltning som ikke altid er lige pr{\ae}cis og nem at forst{\aa}. I denne rapport unders{\o}ges mulighederne for at anvende {RFID} (Radio Frequency Identification) teknologien som et hj{\ae}lpemiddel til at l{\o}se indend{\o}rs navigeringsproblemet. {RFID} teknologien har udviklet sig meget igennem de sidste {\aa}r, og har f{\aa}et en stigende interesse blandt virksomhederne der {\o}nsker at anvende teknologien til automatisk identificering af objekter. Rapporten er en del af et st{\o}rre projekt hvor mulighederne for anvendelse af {RFID} til form{\aa}let er blevet unders{\o}gt i praksis, i form af test af tilg{\ae}ngeligt udstyr samt implementering af en prototype. I rapporten unders{\o}ges forskellige l{\o}sningsmodeller for en eventuel l{\o}sning med henblik p{\aa} at belyse fordele og ulemper. Den teoretiske baggrund for repr{\ae}sentation af digitale kort, i form af matematiske grafer unders{\o}ges. Forskellige algoritmer der kan anvendes p{\aa} graferne til at beregne optimale ruter mellem to punkter unders{\o}ges ogs{\aa}. Et krav til s{\aa}dan et system er bl.a. sikkerheden, hvilket ogs{\aa} bliver unders{\o}gt i rapporten. Herved unders{\o}ges evt. svagheder og trusler, samt de ting som skal v{\ae}re til stede for systemet kan sikres. De afsluttende bem{\ae}rkninger for projektet konkluderer at systemet rent teoretisk og praktisk kan realiseres. Der er en r{\ae}kke sikkerhedsproblemer samt stabilitetsproblemer ved {RFID} udstyret, som kr{\ae}ver n{\ae}rmer analyse. Ydermere er den {\o}konomiske del af projektet slet ikke unders{\o}gt her, hvilket ligeledes kr{\ae}ver n{\ae}rmere analyse inden evt. videreudvikling af projektet." }