Arbejdsbelastning

Det er mit indtryk at mange studerende oplever et knæk på indlæringskurven i løbet af kurset, og, at en del studerende ikke når at skifte gear. Til og med kapitel 2 og i nogen grad kapitel 3 forekommer kurset rimeligt nemt og sikkert let tilgængeligt for mange. Dels er der noget overlap og gentagelser med emner fra gymnasiet, dels og måske mest derfor er kravene til evner i og aktiv brug af matematisk analyse ikke så store i disse afsnit. Erfaringsmæssigt er der en del studerende, der får vanskeligheder med den sidste halvdel af kurset d.v.s, kapitlerne 4-6. Der kan som nævnt være flere grunde til dette. Dels trækkes der på begreber og resultater fra kapitel 1 til 3 i en sådan grad, at man er nødt til at have en rimelig fortrolighed med disse for at kunne forstå teorien i kap 4-6 og for at kunne regne opgaver nogenlunde komfortabelt. Dels er mange resultater, udledninger og opgaver snævert koblet til den matematiske analyse og det er nødvendigt at have en rimelig fortrolighed med denne. Følgende tabel er anført til støtte for en langsigtet læseplanlægning.

Kort oversigt over afsnit og sideantal:

Uge afsnit sideantal skønnet sværhedsgrad
1 1.1-1.6 61 middel
2 2.1,2.2 2.5 39 under middel
3 3.1,3.2 40 middel
4 3.3-3.4 39 middel
5 3.5-4.1 30 middel
6 4.2,4.3,4.4 28 middel
7 4.5,4.6 18 over middel
8 5.1,5.2 14 under middel
9 5.3,5.4 23 over middel
10 6.1-6.2 11 middel
11 6.3-6.4 30 middel
12 6.5 13 over middel

Bo Friis Nielsen 2018-09-05