Modellering af GPS-dækning i indre København

 

 

 

Betaling for bilkørsel i gaderne i de europæiske storbyer er et emne der ofte debatteres i medierne. Der foregår ligeledes en del forskning indenfor området, hvor der fokuseres på hvilke metoder, der vil være mest velegnede. Road pricing, hvor der betales efter hvor meget og på hvilke gader man kører, er en af de modeller, der er mest udbredt.

 

GPS anvendes almindeligvis som redskab til positionsbestemmelse ved road pricing, da man med billigt småt udstyr løbende kan registerere bilens position. Men anvendelse af GPS i byområder er problemfyldt, da høje bygninger afskærer en del af satellitsignalerne så GPS-modtagererne i bilerne ikke modtager en tilstrækkelig mængde signaler til at bestemme positionerne.

 

Formålet med dette projekt er at udvikle et stykke software, som kan anvendes til at prædiktere satellitdækningen i et givet område i Københavns indre by. Der tages udgangspunkt i en digital 3D bymodel for København. Modellen er en forholdsvis detaljeret gengivelse af alle bygninger, og den er oprindelig udviklet til at beregne optimal placering af mobiltelefon-master. Derudover tages udgangspunkt i data filer med prædikteret information om GPS satellit-positionerne til et et givet tidspunkt.

 

Software udviklingen kan tage udgangspunkt i et raytracing bibliotek der er opbygget som en del af et nyligt afsluttet eksamensprojekt.

Opgavestiller

Lektor Keld Dueholm

IMM, 4525 5984

www.imm.dtu.dk/~ksd

email: ksd@imm.dtu.dk

 

Lektor Anna B.O. Jensen

IMM, 4525 3410

www.imm.dtu.dk/~aj

aj@imm.dtu.dk