Modellering af GPS-dækning i indre København
Betaling for bilkørsel
i gaderne i de europæiske storbyer er et emne der ofte debatteres i medierne. Der
foregår ligeledes en del forskning indenfor området,
hvor der fokuseres på hvilke metoder, der vil være mest velegnede. Road pricing, hvor der betales
efter hvor meget og på hvilke gader man kører, er en af de modeller, der er
mest udbredt.
GPS anvendes
almindeligvis som redskab til positionsbestemmelse ved road
pricing, da man med billigt småt udstyr løbende kan registerere bilens position. Men anvendelse af GPS i
byområder er problemfyldt, da høje bygninger afskærer en del af
satellitsignalerne så GPS-modtagererne i bilerne
ikke modtager en tilstrækkelig mængde signaler til at bestemme positionerne.
Formålet med
dette projekt er at udvikle et stykke software, som kan anvendes til at prædiktere satellitdækningen i et givet område i Københavns
indre by. Der tages udgangspunkt i en digital 3D bymodel
for København. Modellen er en forholdsvis detaljeret gengivelse af alle bygninger,
og den er oprindelig udviklet til at beregne optimal placering af
mobiltelefon-master. Derudover tages udgangspunkt i data filer med prædikteret
information om GPS satellit-positionerne til et et givet tidspunkt.
Software
udviklingen kan tage udgangspunkt i et raytracing
bibliotek der er opbygget som en del af et nyligt afsluttet eksamensprojekt.
Lektor Keld
Dueholm
IMM, 4525 5984
email: ksd@imm.dtu.dk
Lektor Anna B.O.
Jensen
IMM, 4525 3410
aj@imm.dtu.dk